Slovenčinári v Košiciach
V dňoch 17. a 18. októbra t.r. sa konala celoslovenská konferencia Asociácie učiteľov Slovenska (SAUS) v Košiciach, na ktorej sa zúčastnili aj naši pedagógovia. Za gymnázium Mgr. L. Lorincz a za základnú školu Mgr. G. Kratochvílová. Program bol zameraný na skvalitnenie učenia a učebného obsahu slovenského jazyka pre 2. a 3. stupeň. Konferenciu viedol predseda SAUS-u, prof. PhDr. Miloslav Vojtech, PhD.
„Nie poznanie, ale učenie sa, nie vlastnenie, ale získavanie, nie byť v cieli, ale prichádzať na podstatu vecí – to je to, čo dáva najväčší pôžitok.“ Johann Carl Friedrich Gauss
Úvod konferencie patril NÚCEM-u. V prezentácii lektori vyhodnotili jednotlivé testovacie položky T5, T9, EČ MS, v ktorých študenti a žiaci robili najčastejšie chyby a zároveň v grafoch poukázali na obtiažnosť testovacej položky. Opakovane zo strany NÚCEM-u nám bolo zdôraznené, že hodnoty medzi 40% až 60% sa považujú za štandardné. V tomto roku prvýkrát robil NÚCEM korektúru otvorených otázok a poukázali na mnohé nedostatky v čitateľnosti písma, v pravopise a obsahu. Sú to však problémy, s ktorými sa učitelia stretávajú denne. Korene tohto nedobrého javu môžeme nájsť v skrátenej časovej dotácii slovenského jazyka a čítania v ročníkoch 1. - 4. a zároveň aj úplného vylúčenia písania ako predmetu v nižších ročníkoch. Pravopisu sa venuje prevažne v nižších ročníkoch a v piatej triede podľa ŠVP by mal mať žiak už osvojený pravopis. To je ale iluzórny predpoklad, realita odhaľuje závažné nedostatky v pravopise a v ovládaní normatívneho písania, tieto nedostatky sa postupne nabaľujú v ďalších ročníkoch. Preto treba maximálne dbať na správny obsah, pravopis a normatívnosť písma, čitateľnosť. Ak jedno z týchto kritérií nebude vyhovovať, žiak prichádza o percentá. Veľmi zaujímavým bodom programu bola prezentácia o dvoch priekopníčkach slovenskej literatúry a o emancipácii slovenských žien, o Tereze Vansovej a Elene Maróthy Šoltésovej a o 150. výročí založenia Živeny, spolku slovenských žien (1869 – 2019) v didaktickej transformácii (práca s historickou tlačou s využitím postupov konštruktivizmu). Predstavila nám ich doc.Mgr.Ivica Hajdučeková, PhD. z FF UPJŠ v Košiciach. V ženských spolkoch v 19. st. boli presadzované kresťanské hodnoty, rodina a národná reprezentácia.
Projekt KEGA
- Jazyk ako text, vysokoškolský materiál z praktickej štylistiky a didaktiky predstavila PhDr. Renáta Hlavatá, PhD. z FF UKF v Nitre.
- Využitie textu na ozrejmovanie vedomostí, vytváranie pamäťových stôp, dať pozor redundanciu textu.
- Nemá trieda bol názov ďalšieho vstupu, s podtitulom Škola (nie) je dráma. Mgr. Ivica Franeková z Divadla Jána Palárika z Trnavy nám predstavila mimoriadny projekt. Dramaturgicky spracovaná téma nežnej revolúcie, holokaustu, extrémizmu v súčasných podmienkach, ktorú aplikujú nezvyčajným spôsobom priamo do prostredia triedy.
Ďalší deň bol venovaný workshopom, a to didaktike a výučbe morfológie, ktorú viedla Mgr. Lucia Ološtiaková, PhD. z katedry SJL Prešovskej univerzity PJŠ a praktickej štylistike sa venovala PhDr. Martina Ivanová, PhD. z FF Košickej univerzity.
Pani Ološtiaková nám potvrdila, že aj nezáživná morfológia je zábavná a objavná.
PhDr. Matina Ivanová, PhD. nás navigovala na Korpusovú lingvistiku a na syntaktickú štruktúru vety.
Konferencia bola mimoriadne úspešná a obohacujúca. Poskytla nám veľký priestor na ďalšie skvalitňovanie učebného procesu. Veľmi oceňujeme nadviazaný kontakt a spoluprácu s univerzitnými učiteľmi a rovnako aj kontakt a spoluprácu s tvorcami inovatívnych učebníc a študijného materiálu z vydavateľstva Taktik a Orbis Pictus. Všetky novonadobudnuté poznatky a skúsenosti budeme v plnej miere aplikovať do našej každodennej práce a oboznámime aj našich členov PK o inovatívnom pohľade na vyučovanie slovenčiny.
(Zapísali: Mgr. G. Kratochvílová, Mgr. L. Lorincz, foto: Mgr. G. Kratochvílová)
- Žiakom a rodičom je k dispozícii školský... / Čítať ďalej...
- Vážení rodičia a priatelia školy,v mene... / Čítať ďalej...
- Výsledky testovania 5 / Čítať ďalej...
- Výsledky testovania 9 / Čítať ďalej...
- ZELENÁ OTVORENÝM ŠKOLÁM... / Čítať ďalej...